Både personligt och digitalt

Alemdalskommunikation

Vad kan en sådan som jag, som jobbar med service och kommunikation i en kommun, fånga upp i Almedalen?  Jo, att kommunikation är ju själva grejen!

Här kan man ta del av alla tänkbara sätt att kommunicera på. På plats finns vandrande maskotar, trottoarpratare, kaffemuggar och kläder med budskap på, över-natten-tryckta tidningar, visitkort och lappar, tv-skärmar, demoexemplar och en massa annat. Sedan finns hela den digitala världen med Twitter, Facebook, Instagram, appar……… där det taggas, livesänds, delas och kommenteras för fullt.

Men det som syns och märks mest är ändå alla människor som är här för att träffa varandra och prata, prata, prata. Många gamla kontakter knyts igen och sällan har jag sett så många kramar på så liten yta på så kort tid!

På hemmaplan håller vi för fullt på att utveckla och modernisera vår kommunikation med och service till dig som är Borlängebo. Få saker är så bra som det personliga mötet och dialogen, ofta behöver vi prata med varandra och mötas för att det ska bli bra. Men där det går ska vi också ta mer hjälp av den digitala tekniken, t ex för att göra det enklare att söka bygglov, försörjningsstöd eller förskoleplats.

Ett första steg tar vi i november då Borlänge kommuns nya servicecenter öppnar. Då kommer vi snabbare och enklare att kunna hantera alla vanliga frågor via ett telefonnummer och en e-postadress. I början av 2018 öppnar vi också en ny lokal i stadshuset dit du är välkommen med dina frågor och ärenden. Där kommer vi att kunna ge det där lilla extra i det personliga mötet och säkert kan vi bjuda på en och annan kram också.

Anna Carin Johansson, service- och kommunikationschef